Запобігаючи зниженню активного інтересу школярів, бібліотекар
постійно працює над тим щоб урізноманітнювати методи роботи щодо залучення
учнів до бібліотеки, систематичного читання, активізації їх пізнавальної
діяльності, формування самостійних читацьких умінь та навичок. Серед
нововведень до арсеналу методів, що використовуються – методи інтерактивного навчання.
Зокрема такі як: робота в малих групах, мікрофон, рольові та імітаційні ігри,
займи позицію, дебати, ток-шоу. Методи розглядаються не з погляду їх
дидактичної характеристики, а з погляду реальної взаємодії бібліотекаря з
учнями закладу та її практичної значимості.
Робота в малих групах дає можливість всім учням (у тому
числі і пасивним) брати участь у роботі, практикувати навички співробітництва,
міжособистісного спілкування. Широко застосовується при проведенні дебатів («Права
та обов’язки сучасного учня», «Бібліотека чи інтернет?»), різноманітних змагань
(«Зоряний час», «Казковий марафон»), вікторин («Час казки настав», «Найкращий
читач 6 класу»).
«Мікрофон» використовується під час проведення бібліотечних
занять, заходів різноманітної тематики для обговорення літературних творів,
коли кожен учасник висловлює свої враження від прочитаного, ділиться власними
думками, наприклад, при проведенні бібліотечно-бібліографічного заняття «Які
книги допомагають мені вчитись?» (Додаток1).
Методи «Незакінчені речення», «Займи позицію» часто поєднуються
з «Мікрофоном» і дають читачам можливість визначити свою позицію щодо моральних
вчинків героїв твору, щодо явищ та подій. Цікавою є практика щодо технології
планування роботи бібліотеки колегіуму. З метою визначення пріоритетних
напрямків, форм роботи та тематики заходів проводиться гра «Якби я була(в)
бібліотекарем, я б організувала(в) (провела, запросила тощо)». Учні різних
класів з задоволенням висловлюють чимало цікавих пропозицій.
Забезпечити емоційний настрій, особистісне сприйняття
художніх творів читачами допомагають рольові та імітаційні ігри, що
використовуються як самостійні заходи («Сьогодні я бібліотекар», «Якби я був
казковим персонажем…»), так і в поєднанні з іншими методами під час зустрічей у
бібліотеці. Дітям пропонуються задання, як то:
- перекажіть твір так, ніби події трапилися з вами;
- озвучте ілюстрації до казки;
- продовжте розмову героїв твору;
- розкажіть казку за допомогою пантоміми тощо.
Школярі старшої ланки активно долучаються до проведення ток-шоу
та дебатів («Читати – це модно», «Книга та комп’ютер в інформаційному
суспільстві»). Завдяки специфіці заходу старшокласники вчаться публічно
обґрунтовувати свою позицію та переконувати опонентів.
Розробки бібліотекаря з даної теми ввійшли до збірника
«Інтерактивні технології в системі бібліотечно-бібліографічної освіти», створеного
районною творчою групою.
Впровадження у практичну діяльність бібліотеки методів
інтерактивного навчання сприяло встановленню тісної взаємодії між бібліотекарем
та читачами, пожвавило та осучаснило процес спілкування та підвищило
результативність цього процесу.
Немає коментарів:
Дописати коментар